shutterstock_85822057

Skrevet av:

shutterstock_62603809Stress kan oppstå som følge av mange ulike hendelser og situasjoner. Men selv om stress er en naturlig del av livet, kan for store mengder over for lang tid føre til svekket helse. Stress fører nemlig til mange fysiologiske reaksjoner i kroppen. Noen av disse reaksjonene involverer næringsstatusen i kroppen. Når vi stresser, endres denne. I tillegg kan næringsmangler føre til stress. Påvirkningen går altså begge veier, og noen av næringsstoffene som spiller en slik dobbeltrolle ved stress, er fettsyrer.

 

Her er et eksempel: Stress fører til produksjon av blant annet stresshormonet kortisol i kroppen. Dette er en del av vår naturlige “flykt eller kjemp”-respons som er god å ha og hjelper oss å redde skinnet når vi møter på rovdyr som vil spise oss og andre trøblete ting. Men å traske rundt med for høyhe kortisolnivåer til stadighet fordi vi har et konstant høyt stressnivå, er ikke spesielt gunstig for overlevelsen. Flere forskere i ulike land har vist at omega-3-fettsyrer reduserer dette kortisolnivået og bidrar til å redusere angst. Spanske forskere har spesifikt funnet at tilskudd av omega-3-fettsyren EPA (ethylform i forsøket) dempet noen av disse skadelige virkningene ved at de hjalp til å transportere kortisol gjennom blod-hjerne-barrieren og dermed altså hjelper kroppen til å regulere kortisolnivået tilbake til normalt nivå etter en stressreaksjon.

 

Skjermbilde 2015-12-09 kl. 18.10.23Hvis vi mangler fettsyrer i utgangsupnktet, kan dette også føre til symptomer på stress som kan oppleves for eksempel som uro eller dårlig søvn – gjerne begge deler. Mangel på omega-3-fettsyrer er koblet til bade atferdsproblemer og annen uro. I en studie fra Oxford fikk barn som tok tilskudd  av 600 mg DHA over en periode på 16 uker merkbart bedre søvn: De sov en time lenger og hadde færre oppvåkninger i løpet av natten enn de andre barna som måtte klare seg med Ole Lukkøyes hjelp. Når man mangler fettsyrer, blir man mer urolig, og sover dårligere. Med tilskudd av fettsyrer, sover man dermed bedre.

 

Når vi bruker kroppen mye, trenger vi også mer fettsyrer. Ved harde fysiske belastninger oksideres de flerumettede fettsyrene. Da er det viktig å samtidig ha god tilgang antioksidanter for å beskytte fettsyrene.

 

image005

 

 

Noen kilder:

Montgomery. P., Burton. J. R., Sewell, R. P, Spreckelsen, T. F., & Richardson, A. J. (2014). Journal of Sleep Research, 23(4), 364–388. DOI: 10.1111/jsr.12135

Song, S., Li, X., Leonard, B. E., & Horrobin, D. F. (2003).  Effects of dietary n-3 or n-6 fatty acids on interleukin-1β-induced anxiety, stress, and inflammatory responses in rats. The Journal of Lipid Research, 44, 1984-1991. doi: 10.1194/jlr.M300217-JLR200

Yehuda, S., Rabinovitz, S., Mostofsky, D. I. (2005). Mixture of essential fatty acids lowers test anxiety. Nutritional Neuroscience, 8(4), 265-267. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/10284150500445795

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *